5
min

Jak dobrze wdrożyć PIM?

System PIM jest od tego, aby zarządzanie informacja o produktach było prostsze. Nie ma potrzeby, aby przechowywać dane w kilku różnych miejscach, ale w zamian stworzyć jedną centralną bazę danych.

To tylko narzędzie!


Ni mniej ni więcej. Kiedy masz zadanie do wykonania, zawsze możesz użyć co najmniej kilku różnych narzędzi.  Z pewnością, chcesz zastosować najbardziej efektywne. Powiedzmy, że chcesz powiesić obrazek na ścianie. Możesz użyć młotka i gwoździa albo wiertarki. Które jest lepsze? Nikt tego nie wie! Najpierw należy określić kilka elementów. Jaki jest rozmiar obrazka, jak powinien być osadzony gwóźdź w ścianie i co to za ściana? Następnie decydujesz co najlepiej się sprawdzi. I pamiętaj, żaden system ani narzędzie, nie zastąpi człowieka, który go używa świadomie. 

PIM jest narzędziem dla e-commerce. Możesz gromadzić sobie informacje o produktach gdzie tylko chcesz! Jeśli kochasz żółte post-it’y, proszę bardzo! Jesteś fanem arkuszy? Nie krępuj się, utwórz ile tylko pragniesz. Pytanie brzmi, co jest najlepsze dla  ciebie, zespołu i biznesu?

Gdzie przechowujesz swoje dane i jak Ci to służy? C’mon! Bądź szczery. Czy faktycznie jest to arkusz? Lub raczej, tysiące arkuszy? W rzeczywistości mogą tylko wykreować prawdziwe piekło. System PIM jest od tego, aby zarządzanie informacja o produktach było prostsze. Nie ma potrzeby, aby przechowywać dane w kilku różnych miejscach, ale w zamian stworzyć jedną centralną bazę danych. Możesz efektywnie zarządzać dystrybucją w wielu kanałach i wersjach językowych.


Czy jesteś gotowy wejść na kolejny poziom? Czy faktycznie potrzebujesz PIMa?

Kiedy zauważysz, że zmagasz się z zarządzaniem informacją o produktach, pojawia się zbyt wiele błędów, a twój zespół potrzebuje wieków, aby ruszyć z pracą dalej, to znaczy, że już czas na ciebie.

Kiedy planujesz poszerzyć działalność o nowe rynki, to czas ciebie. 

Kiedy nie wykorzystujesz w pełni możliwości związanych z cross sell i up sell, aby zwiększyć koszyk zakupowy, to najwyższy czas!


Prawdopodobnie zalewa cię ilość rosnących danych produktowych, informacji o rynkach i innych rzeczy. Ryzyko błędów jest bardzo wysokie, ludzie są pogubieni i przytłoczeni. Po pierwsze, podejmij decyzję/ Wiem, że brzmi to dziwnie, ale musisz być pewien, czego chcesz i potrzebujesz i zdecydować się sięgnąć po to.


Zespół, software i proces. Trzy fundamentu twojego sukcesu.


Przede wszystkim ludzie. People first! Assemble the right team.

Kto bierze udział w procesie zarządzania informacją o produktach w twojej organizacji? Zakładam, że jest to category manager, ludzie z marketingu, gość od IT czy customer service. Przynajmniej kilka osób. Wszyscy zaangażowani w inny sposób. Każdy z nich ma inne obowiązki i poziom odpowiedzialności. Każdy ma swój własny punkt odniesienia i perspektywę na cały proces.

Porozmawiaj z nimi. Weź pod rozwagę każdą opinię. Gość z IT musi wiedzieć jak to wdrożyć i obsługiwać. Jeśli on nie ogarnie dobrze tematu, to nikt na tym nie skorzysta. Wciąż jednak należy pamiętać, że nie jest to projekt IT, jak się może wydawać. To projekt biznesowy. Celem jest optymalizacja procesu. Jest to jednak prawdziwy dar dla IT, który ma uprościć pracę, wyeliminować błędy i niepotrzebne elementy układanki.


Z marketingiem sprawa jest oczywista. Oni są odpowiedzialni za odpowiednie doświadczenie klienta. Dla nich to narzędzie do tworzenia odpowiednich opisów produktowych, zadbania o właściwe multimedia, tłumaczenia itd. Pozwala tworzyć ujednolicone i dobrze zaprojektowane strony produktowe. Dystrybucja informacji i danych w wielu różnych kanałach jest szybsza i pomaga lepiej analizować dane. 


Jak już zapewne się domyślasz, nie trzeba nawet specjalnie wspominać działu customer service.Lepsze opisy, perfekcyjne strony produktowe, świetnej jakości multimedia i tłumaczenia sprawiają, że zakupy stają się przyjemnością. Klienci wiedzą co kupują, są prowadzeni za rękę przez cały proces, który jest intuicyjny i łatwy. To oznacza mniej zwrotów i reklamacji…. czyli mniej pracy!

Nawet jeśli jakieś się pojawiają, dzięki centralnej bazie zbierającej wszystkie informacje o produkcie, reakcja serwisu jest znacznie szybsza. Pracownicy znają asortyment lepiej i korzystają ze sprawniejszego przepływu informacji. 


Nie trzeba mieć MBI’a, żeby zauważyć jak dzięki PIMowi można zaoszczędzić czas i pieniądze. PIM optymalizuje działanie biznesu i pracę zespołu. 



Przygotuj się na wewnętrzną zmianę 

Wdrożenie systemu PIM oznacza wyzwanie, ale także wielką szansę. Dążymy przecież do optymalizacji biznesu i cięcia kosztów. Przygotuj się jednak, że na tej ścieżce będzie też kilka kamieni. Nowe oznacza niebezpieczne, więcej pracy i wysiłku na początku, ponieważ nikt go nie zna. Musisz się z tym zmierzyć. Ludzie będą potrzebować trochę czasu, aby się nauczyć nowego systemu i przywyknąć do niego. Niech cię to nie zaskoczy. Uzbrój się w cierpliwość. To się opłaci. Kiedy nowe już nie będzie nowe, dostrzeżesz strategiczne korzyści dla biznesu. I oszczędności!


Na co się przygotować?

Na opór i niedowierzanie. Będziesz potrzebować czasu i dobrze zaplanowanego wdrożenia. Upewnij się, że zespół zostanie odpowiednio przeszkolony, aby zaprzyjaźnić się z systemem. Prawdopodobnie cały proces ich pracy się zmieni. To oznacza, że ty i twoi ludzie, powinniście usiąść i przemyśleć go, aby zaprojektować taki, który będzie najlepszą opcją. 

Nie przejmuj się. Tylko początki bywają trudne. Im dalej, tym większej ulgi będziecie doświadczać. Pożegnajcie cały dotychczasowy bałagan, błędy i tony niepotrzebnych i bezużytecznych arkuszy i plików.  Wzamian powitajcie prosty i przejrzysty nowy workflow.


Odpowiedni dostawca 

Upewnij się, że wiesz czego chcesz. Nie daj się złapać na puste obietnice, miliony wymyślnych funkcji, których nigdy nie użyjesz. Nie mówimy tutaj o trendy elektronicznym gadżecie. Mówimy o systemie, który ma mieć krytyczne znaczenie dla twojego biznesu. Sprawdź dostawców. Sprawdź ich referencje. Sprawdź jak ich rozwiązania pasują do twojego biznesu i potrzeb. Sprawdź jakie korzyści możesz osiągnąć, a nie świecące przyciski czy śpiewające powiadomienia. Myśl krytycznie i praktycznie. 


Kluczowe jest sprawdzenie procesu implementacji i tego, co będzie dalej. Jak wygląda obsługa klienta i kto jest za nią odpowiedzialny? Czy będziesz regularnie otrzymywać update’y? Czy system da się rozwijać wraz ze wzrostem i rozwojem twojego biznesu?

Sprawdź listę najważniejszych elementów przy wyborze dostawcy PIM:


Interface -Czy jest wystarczająco przyjazny użytkownikowi?

Support - Jak wygląda kwestia supportu przed i po?

Koszty- Czy są jakieś ukryte koszty?

Wdrożenie- Czy jesteś w stanie połączyć się z systemem ecommerce i innymi aplikacjami, z których korzystasz?

Cena-Czy jest elastyczna i skalowalna?

Multimedia - Czy możesz używać wszystkich multimediów? 

Tłumaczenia- Czy jest możliwość tworzenia wielu wersji językowych?

Customizacja -Czy można customizować system?


Proces

Do brzegu!  Myśl do przodu. Jest kilka złotych rad, które warto wdrożyć. Te kroki pomogą ci zaplanować i zaprojektować cały proces bardziej wydajnie.

  1. Wybierz PM

Ludzie! To oni tworzą biznes i oni będą to robić. Upewnij się, że każdy zna swoje cele i wszyscy dążą do jednego.  Potrzebny jest konkretny manager, który będzie trzymał rękę na pulsie i miał całość procesu pod kontrolą. To on lub ona będą monitorować przebieg działań.


  1. Znajdź wsparcie techniczne 

Z pewnością będzie potrzebne. To powinien być wyspecjalizowany ekspert, który rozumie co jest celem i dobrze zna narzędzie. 


  1. Zmapuj proces

Potrzebujesz zidentyfikować wszystkie konieczne integracje i zobaczyć kompletny proces zarządzania informacjami o produkcie. 


  1. Stwórz listę potrzebnych integracji

Kiedy już widzisz proces z lotu ptaka, możesz określić etapy i to jak poszczególne elementy powinny być ze sobą połączone. Stwórz listę integracji, których będzie wymagał system, by zacząć działać. 


  1. Zidentyfikuj działania dodatkowe

Cały proces to duża zmiana dla twojego biznesu. Poza standardowym wdrożeniem, może się okazać, że potrzebne są dodatkowe integracje aby dostosować system do twoich potrzeb. Sprawdź wszystkie pluginy, serwery i inne oprogramowania. 


  1. Zrób audyt strony

PIM pozwala tworzyć szablony nowych stron produktowych. To dobry moment, aby odświeżyć wygląd sklepu, sprawić by był bardziej przyjazny użytkownikowi. Zrewiduj ścieżkę klienta pod kątem właściwego UXa przede wszystkim 


  1. Nie komplikuj, upraszczaj

Upewnij się, że nie przepłacasz za dodatki, których nie będziesz używać. Nie ma potrzeby generować dodatkowych kosztów.


  1. Myśl o inwestycji, nie kosztach. 

Pamiętaj! Rzeczy wartościowe mają swoją cenę. Dla twojego biznesu to inwestycja, nie koszt.


  1. Ustal ramy czasowe.

Mam na myśli realne terminy. Ustal małe kroki. Sprawdź cały proces i ustal daty. Pamiętaj, że praca i zmiany wymagają czasu na wdrożenie i optymalizację.


I… powodzenia!

Może w tej chwili jeszcze tego nie czujesz, ale uwierz mi, stoisz w obliczu nowego wymiaru zarządzania informacją o produkcie w twoim biznesie. System PIM może stać się trzonem centrum dowodzenia ecommerce. 


Potrzebujesz szczegółowych informacji na temat PIM’a? Zarezerwuj demo z jednym z naszych ekspertów. Rzuć nam challenge co jest dla ciebie największym problemem i sprawdź co możemy dla ciebie zrobić. Możesz się nieźle zaskoczyć. 

Iza Faber

Marketing manager