5
min

Dlaczego marketplace to przyszłość e-commerce?

Marketplace’y zastępują wielobranżowych sprzedawców, co jest niezwykle wygodne dla klientów. Zdołaliśmy już przenieść sporą część naszego życia w wirtualną przestrzeń, zwyczaje zakupowe konsekwentnie za tym podążają. Obecność online stwarza nieograni

Marketplace’y vs e-commerce. Wskakujesz na kolejny poziom? 


Nie jest zaskoczeniem, że e-commerce przeżywa totalny rozkwit od kilku lat. Nie chcę też przynudzać, ale tak, to między innymi kwestia pandemii i kilku innych trendów. 

Tak czy siak, jedno jest pewne, odwrotu nie będzie. Wśród boomer’ów było popularne swego czasu stwierdzenie, że jeśli nie ma cię na Facebooku to nie żyjesz. Dziś Facebook jest już nieco oldschoolowy, ale pewne jest, że jeśli nie chcesz by cię coś ominęło, musisz doskonale funkcjonować także w rzeczywistości wirtualnej.

Odnosi się to również do handlu. E-commerce oznacza wszystkie transakcje, które są dokonywane przez internet czyli, mówiąc potocznie zakupy online. Obecnie szacuje się, że transakcje internetowe to jedna czwarta wszystkich transakcji handlowych, i nic nie wskazuje na to, aby ten trend miał przyhamować. Nie przychodzi mi w tym momencie do głowy żaden większy detalista, który byłby nieobecny w sieci. To tyczy się wyłącznie małych lokalnych sklepów, jak mój spożywczy na dole. To wszystko. 


Możliwości handlu internetowego zmieniły na zawsze i nieodwracalnie tą branżę.

Istnieje wiele za i przeciw sprzedaży internetowej. Niektóre są dość oczywiste, inne niekoniecznie. Nie da się ich jednak dłużej ignorować.

Przyjrzyjmy się kilku korzyściom wynikającym ze sprzedaży online: 

Większy rynek-  twoi klienci nie są ograniczeni wyłącznie do lokalnej społeczności. Sprzedając online znosisz granice geograficzne jeśli tylko jesteś w stanie dostarczyć tam swoje produkty.

Insight konsumencki - google analytics, user experience, remarketing…. To zaledwie kilka narzędzi, które pozwalają ci analizować swoją grupę docelową i klientów. Dzięki nim dostajesz fakty i liczby, które pomagają w podejmowaniu decyzji biznesowych. 

Optymalizacja kosztów - sprzedaż internetowa nie wymaga ponoszenia wysokich kosztów związanych z utrzymaniem sklepu, wynajmem powierzchni czy licznym personelem. Taniej znaczy efektywniej. 

Łatwy i nieograniczony dostęp - ludzie mogą dokonywać zakupów popijając gerbatę z własnej kanapy i wtedy kiedy mają czas. Brak jest ograniczeń związanych z godzinami otwarcia sklepu, czasem spędzonym w korkach i na dotarciu do sklepu.

Jestem pewna, że wiesz to wszystko. Podczas gdy większość twoich konkurentów już korzysta z tych udogodnień, ty również nie pozostajesz w tyle, mam rację? Życie jednak nie stoi w miejscu, e-commerce również. Dziś to już nie wystarcza.

Marketplace’y są przyszłością e-commerce

Dzisiaj pytanie brzmi, nie czy sprzedajesz online, ale jak szeroki masz zasięg? E-commerce oznacza nieograniczone możliwości i wszystko, czego potrzebujesz, to nadążyć za jego szalonym tempem rozwoju. Gdzie w tej chwili jesteś obecny? Jaki jest twój zasięg? Czy twój biznes przeszedł już od lokalnego do globalnego?

Marketplace’y są przyszłością e-commerce. Im szybciej to zrozumiesz i wdrożysz do swojej strategii sprzedażowej i marketingowej, tym dalej zajdziesz.  Dokładnie tak. Świat nie stoi w miejscu, a twoi konkurenci to nie śpiące królewny. Jeśli chcesz być zawsze krok do przodu, nie możesz ignorować tych zmian.

W biznesie, jak zawsze, chodzi o ludzi. Zrozumienie tych, do których się kierujesz, jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. To nie jest konkurs i nie ma tu nagród za zgadywanie. Należy opierać się na faktach. Wszystkie decyzje biznesowe, jakie podejmujesz mają na celu zbliżyć cię do twojej grupy docelowej.

Dlaczego marketplace’y są tak kluczowe dla e-commerce?

Wiele można się nauczyć obserwując ludzi. Pomyśl, jak się zachowują? Jak ty się zachowujesz,kiedy potrzebujesz coś kupić? Jak zachowuje się twoja mama? A twój nastolatek? Gdzie rozpoczynasz proces zakupowy? Co wybierasz? I, co najistotniejsze, jak zachowują się twoi klienci? Czy faktycznie surfują po internecie przechodząc od jednego sklepu do drugiego i odwiedzają setki stron?

Gdzie ludzie zaczynają proces zakupowy?

Większość wciąż googluje w poszukiwaniu potrzebnego produktu. 46% zapytań zaczyna na się na Google’u (Jumpshot, 2018). I co wtedy widzi nasz poszukujący? Listę sugerowanych produktów z linkami. Dokładnie tak! Pierwszy marketplace zaczyna się już tutaj. Dlaczego? Ponieważ ludzie kochają mieć wszystko w jednym miejscu. Uwielbiamy mieć duży wybór, ale jesteśmy odrobinę leniwi i jeśli można zaoszczędzić sobie trudu, z pewnością z tego skorzystamy.Ludzie od lat uwiebiają centra handlowe , supermarkety czy lokalne ryneczki. Dlaczego? Ponieważ mogą znaleźć wszystko pod jednym dachem. Po prostu!To jest idea, która stoi za tworzeniem marketplace’ów.

Marketplace jest jak jedno wielkie centrum handlowe. To tu większość z nas zaczyna swój proces zakupowy. Może być to dedykowana strona internetowa albo aplikacja, lub jedno i drugie.

Jestem pewna, że doskonale znasz amazon czy allegro. Kto ich nie zna, prawda? To najbardziej popularne przykłady marketplace’ów. Uwielbiamy je. Być może nawet masz już ich apkę na telefonie? 

Co sprawia, że marketplace’y odnoszą sukcesy?

Według Ian’a Friedman’a, współtwórcy Goldman Sachs Investment Partners, Venture Capital & Growth Equity team, aby marketplace odniósł sukces musi spełnić trzy warunki:

Po pierwsze, należy stworzyć płynność działań zarówno po stronie kupujących, jak i sprzedających. Po drugie, aby zachęcić do korzystania z marketplace’u, należy zapewnić odpowiednią transparetność działań, która zbuduje zaufanie u użytkowników. I po trzecie, trzeba stworzyć odpowiednie mechanizmy i standardy działań, które będą wspierać rozwiązywanie nieuniknionych kwestii spornych pojawiających się pomiędzy kupującymi i sprzedającymi.

Który marketplace wybrać dla swojego e-commerce?

To zależy! Jak zawsze. Marketplace, który wybierzesz powinien być spójny z twoja strategią marketingową i sprzedażową. Jeśli masz to dobrze opracowane, przyjdzie pora na podjęcie decyzji jaki rodzaj marketplace’u będzie najlepiej odpowiadał potrzebom twojego biznesu. Niektóre sprzedają wszystko i wszystkim, inne są wyspecjalizowane w jakiejś niszy lub branży.

Wyróżniamy trzy główne typy marketplace’ów:

Globalny  sprzedaje wszystko wszystkim,

Wertykalny sprzedaje produkty od wielu dostawców, ale wszystkie są z jednej kategorii / branży,

Horyzontalny sprzedaje produkty z różnych kategorii i źródeł, ale wszystkie mają ze sobą jakąś wspólną cechę.

Globalny Marketplace

To najbardziej popularny rodzaj, i prawdopodobnie ten, który przychodzi Ci do głowy, kiedy myślisz o marketplace w ogóle. Oni sprzedają wszystko.  Operują tak, aby dostarczać produkty każdego rodzaju i w jak najszerszym możliwym wyborze. Tutaj możesz znaleźć wszystko.  Jedne z najlepszych przykładów to Amazon lub Allegro. Czy jesteś w stanie przypomnieć sobie coś, czego tam nie dałoby się znaleźć i kupić? Jeśli tak, proszę napisz to w komentarzu. Umieram z ciekawości.

Obecność w tym miejscu oznacza bycie tam, gdzie większość ludzi rozpoczyna swoje zakupy.

Wertykalny Marketplace

Ten rodzaj koncentruje się na obsługiwaniu jakiejś wyspecjalizowanej niszy rynkowej np. może to być tylko biżuteria lub tylko buty. To marketplace, który oferuje tego samego rodzaju produkty, ale do różnych dostawców.

Nie jest tak popularny jak globalny marketplace, ale wciąż to dynamicznie rozwijająca się część tego rynku i  zdecydowanie nie wykorzystana jeszcze do samego końca.

Świetnym przykładem jest eobuwie czy Airbnb. Ponieważ skupiają się na jednej branży, klienci, którzy tam trafiają, są naprawdę zainteresowani ofertą. Minusem jest silna i liczna konkurencja. Wszyscy walczycie o tego samego klienta.

Horyzontalny Marketplace

To połączenie globalnego i wertykalnego marketplace’u. Oferują szeroki wybór produktów z różnych kategorii i od różnych dostawców, ale wszystkie mają ze sobą coś wspólnego. Doskonałym przykładem jest Etsy. Możesz tam znaleźć wszystko, ale są to rzeczy ręcznie robione. 

Jest bardzo prawdopodobne, że klienci będą mieli podobne oczekiwania i zachowania. Prawdopodobnie znajdziesz tu więcej zwolenników eko czy slow life, niż w sklepie Apple. Obecność w tym miejscu jest prawie jak gwarancja fair trade i tego, że produkt nie został wyprodukowany przy wykorzystaniu nieletnich gdzieś na Dalekim Wschodzie.

Który marketplace będzie idealny dla twojego biznesu?

To ten odzwierciedlający twoje cele i strategię, jak wspominałam powyżej. Sukces jednak nie zależy wyłącznie od modelu marketplace’u, ale również od innych elementów, z których budujesz swój e-commerce, takich jak platforma sprzedażowa czy inne rozwiązania typu PIM lub ERP. Jest mocno zależny od jakości obsługi klienta, brandingu, marketingu i wielu wielu innych.

Kiedy jednak raz postawisz stopę w świecie e-commerce, nic już nie powinno cię zatrzymać w skalowaniu biznesu.

Kiedy zdecydujesz, który model jest najbardziej odpowiedni, przyjdzie moment na wybranie konkretnego  marketplace’u. Istnieje kilka kwestii, które będą miały istotny wpływ na twoje przychody i, które należy wziąć pod rozwagę:

  • prowizja,
  • opłaty wpisowe,
  • opłaty za publikację oferty,
  • opłaty za wyróżnione oferty,
  • reklama.

Sprawdź je bardzo dokładnie. Najprawdopodobniej wszędzie odkryjesz jakieś za i przeciw. Wybór zależy od twoich priorytetów i tego, co będzie najbardziej efektywne z biznesowego punktu widzenia. 

Co przyciąga atrakcyjnych sprzedawców do marketplace’ów?

Ebay mówi, że 96% małych biznesów korzystających z ich usług w USA eksportuje średnio do 17 krajów. Wow! Jak widzisz, nawet jeśli nie jesteś gigantem na skalę światową, wciąż możesz mieć globalny zasięg. To jedna z głównych korzyści korzystania z ich platform sprzedażowych. 

Jakich jeszcze korzyści możesz się spodziewać? Przyjrzyjmy się im!


Wzrost sprzedaży

Głównym celem każdego biznesu e-commerce jest sprzedaż. Wszystko, co może cię w tym wesprzeć jest warte rozważenia. O ile tylko jest legalne, rzecz jasna! Internetowe marketplace’y pomagają małym lokalnym biznesom wypłynąć na szersze wody i dotrzeć do globalnego odbiorcy bez terytorialnych ograniczeń. Wszystko co potrzebujesz, to dobra prezentacja twoich produktów. Możesz liczyć nawet na wsparcie w promocji i zasięgi, które byłyby nieosiągalne offline. 


Lepszy marketing

Marketing jest kluczowy jeśli myślimy o rozwoju biznesu. Mam nadzieję, że nie traktujesz go jako kosztu, ale jako inwestycję. Znany i popularny marketplace, zapewnia doskonałą widoczność niemożliwą do osiągnięcia samodzielnie. Możesz korzystać z bannerów, reklam google czy SEO, aby zwiększyć swoje zasięgi.


Niskie koszty na start

Optymalizacja kosztów jest niezwykle istotna kiedy zaczynasz od zera. Dzięki marketplace’om możesz skorzystać z profesjonalnej platformy sprzedażowej o globalnym zasięgu po wykonaniu zaledwie kilku kliknięć. Nie musisz ponosić wysokich kosztów zanim zaczniesz zarabiać. Założenie sklepu jest szybkie i w ciągu kilku godzin z łatwością możesz zacząć sprzedawać. Płacisz prowizję od sprzedaży i koszty marketingowe, ale ich wysokość będzie zależała od ciebie. Płacisz wtedy, kiedy zarabiasz. Więcej tylko wtedy, kiedy sprzedajesz więcej.


Niższe ryzyko

Niski koszt i zewnętrzna platforma e-commerce oznaczają mniejsze ryzyko biznesowe. Jeśli cokolwiek pójdzie nie po twojej myśli, możesz bardzo szybko się wycofać ponosząc minimalne straty. Jedyne ryzyko jakie ponosisz, to związane z nadążaniem za rosnącym popytem na twoje produkty. Ale przecież o to nam chodzi, nieprawdaż?


Zaufanie

Większość ludzi nie kupuje od małych sprzedawców, bo ich nie zna i nie jest pewna czy jakość będzie odpowiednia. Sprzedając na Allegro czy Amazonie korzystasz niejako z kredytu zaufania. Większość ludzi “kupuje na allegro”, a nie od sprzedawcy. Traktują marketplace jak jeden wielki supermarket.


Gdzie jest haczyk?


Wszystko brzmi pięknie, prawda? Bądźmy szczerzy, są również pewne minusy. Przede wszystkim musisz mieć świadomość ogromnej konkurencji. Nie jesteś jedynym reprezentantem swojej branży. Takich małych sprzedawców jest mnóstwo. Marketplace’y koncentrują się na promocji produktów, nie marek. Tak robią pieniądze. Tak jak wspominałam powyżej, ludzie kupują na allergo. Przynajmniej tak to postrzegają, co oznacza, że musisz mocno skoncentrować się na doskonałej jakości produktów i obsługi, oraz świetnej strategii marketingowej i komunikacji, żeby wyróżnić się z tłumu. 

Ponadto, marketplace’y pobierają opłaty od sprzedawców. Niektóre z nich mogą być dość wysokie i zdecydowanie należy sprawdzić ich wysokość zanim podejmiesz jakiekolwiek decyzje. 

Nadal jednak twierdzę, że plusy zdecydowanie przewyższają minusy, a ty?


“Apka, głupsze!”

Pozwolę sobie sparafrazować słynne powiedzenie James’a Carville’a z 1992, kiedy doradzał Bill’owi Clinton’owi.  

Serio, ostatnia, ale szalenie ważna… pamiętasz jak wspominałam, że marketplace’y mogą operować z poziomu strony internetowej lub aplikacji? Tak? Świetnie, bo mam dla ciebie więcej argumentów. 

Według raportu mobliności Ericsson’a (Ericsson’s Mobility Report), połaczenia internetowe z urządzeń mobilnych wzrosły o 44% w ciągu roku od ostatniego kwartału 2020 do końca roku 2021. Z kolei Global Digital Overview Kepios’a pokazuje, że obecnie mamy 5.31 billiona użytkowników urządzeń mobilnych na świecie, a aż 92.1% użytkowników internetu łączy się właśnie przez smartfony. 

Marketplace’y, które mają własne apki wygrywają na całej linii. Bądźmy szczerzy, czy jest jakiś, który by nie miał? Z drugiej strony, konsumenci nie lubią używać aplikacji pojedynczych sklepów, bo bardzo szybko przeładowaliby swoje telefony nimi. Dużo wygodniej jest mieć jedną aplikację, która daje dostęp do wielu sprzedawców i marek, niż mógłby to zrobić jeden sklep. To jeden z głównych argumentów marketplace’ów. 





Wierz lub nie, są tacy, co zrobili z tego biznes! W Stanach Dote (www.dote.com) oferuje kobietom, które nie chcą miliona apek na swoich telefonach, dostęp do wielu sprzedawców jednocześnie. Mogą na raz oglądać produkty różnych marek i je porównywać ze sobą w jednym miejscu. 

Marketplace’y są przyszłością handlu


Do brzegu jednak, co motywuje marketplace’y do rozwoju? Hmm, chyba nie ma większej motywacji od posiadania ogromnego konkurenta z nieograniczonymi źródłami i potencjałem, nie sądzisz?

Wnioski nasuwają się same. Marketplace’y zastępują wielobranżowych sprzedawców, co jest niezwykle wygodne dla klientów. Zdołaliśmy już przenieść sporą część naszego życia w wirtualną przestrzeń, zwyczaje zakupowe konsekwentnie za tym podążają. Obecność online stwarza nieograniczone możliwości bycia właściwie wszędzie. Czy z tego skorzystasz, zależy wyłącznie od twojej decyzji.  


Iza Faber

Marketing manager